Ислямска държава пуска корени в Косово




Прищина, Косово – Всеки петък само на метри от статуята на Бил Клинтън, стотици млади брадясали мъже се молят обърнати на югоизток, пред импровизирана джамия, която някога е била мебелен магазин.

Въпросната джамия е една от стотиците, които напоследък бяха построени със саудитски пари, което съвсем логично я прави център за разпространение на уахабизма – радикалната ислямистка идеология, която доминира на Арабския полуостров. Седемнадесет години след американската интервенция, която помогна за постепенното отцепване на Косово от Сърбия, няма и помен от идеите за либерална демокрация и светска държава.

Оттогава досега, твърде често под „зоркото“ наблюдение на американски представители, саудитските пари и влияние трансформират някогашното светско и миролюбиво мюсюлманско общество на Косово в бастион на ислямски екстремизъм и база за рекрутиране на млади джихадисти.

Днес Косово се намира в ситуация, в която се бори да отблъсне ислямският джихадизъм, както и останалата част от Европа. Само за изминалите две години полицията е заловила 314 косовари, включително и две камикадзета, 44 жени и 28 деца, които са се присъединили към Ислямска държава. Най-големият процент джихадисти в Европа е именно в Косово.

Според службите за сигурност в Косово, тези хора са били радикализирани и рекрутирани от няколко големи групи радикални проповедници и фондации с неясна цел, които се финансират от Саудитска Арабия, Катар и ОАЕ по непрозрачен, таен начин в рамките на една мрежа, която полицията определя като „лабиринт от благотворителни фондации, НПО-та, правителствени служители и частни лица, които работят за интересите на чужди сили“.




„Те проповядват политически ислям“ твърди Фатос Маколи, директор на антитерористичните отряди към косоварското МВР. „Влагат огромни средства за да го разпространяват, най-вече сред млади хора от уязвими социални групи, а освен това издават и огромни количества уахабитска и салафитска литература. Днес техните жертви, както ги определяме, са все по-близо до радикалния политически ислям.“

След две години разследвания властите осъдиха 67 души, арестуваха 14 имами и затвориха 19 мюсюлмански организации, за действия срещу конституцията, като насаждане на омраза и рекрутиране на млади хора за терористични групи. В петък съдът даде на мнозина от арестуваните ефективни присъди, най-голямата, от които е 10 години затвор.

Изключително разтърсващо е, когато става въпрос за страна с 1.8 милиона население, която до неотдавна беше сред най-американофилските мюсюлмански общества. Американците бяха приемани за освободители след като месеци наред бомбардираха сърбите, което помогна по-късно да се роди свободно Косово.

22KOSOVO-WEB6-master675

След войната ООН администрираш тази територия, а американските въоръжени сили поддържаха мира в нея. Саудитите също пристигнаха след ООН и САЩ, носейки със себе си десетки милиони долари за една бедна и разрушена от войната страната.

Но там, където американците видяха възможност да създадат една нова демокрация, техните съюзници от Рияд видяха ново поле за разпространението на уахабизма.

„Няма доказателства, че някоя организация дава пари на хората да ходят в Сирия“ твърди г-н Маколи. „Проблемът е, че спонсорират начин на мислене, който води до насилие и радикализация и призиви за джихад, уж за защита на исляма.“

22KOSOVO-WEB3-superJumbo

Днес Косово има над 800 джамии 240, от които са построени след войната със саудитска помощ и съответно помагат за генерирането на новата вълна от уахабити. Те са част от това, което умерените имами и властите наричат „генерална стратегия на Саудитска Арабия, която цели да промени исляма по цял свят, по свой образ и подобие“.

През 2015 Уикилийкс публикува саудитски дипломатически документи, които разкриват една система за финансиране на джамии, ислямски центрове и обучени в Саудитска Арабия духовници, която се разпростира в Азия, Европа и Африка. Само в индийската столица Ню Делхи има 140 имами, които получават издръжката си от саудитския посланик.

По цяло Косово семействата се борят с последствията от дългите години на саудитска пропаганда и влияние. Млади жени отказват да се ръкостискат с мъже и дори да говорят с тях дори, когато става въпрос за роднини. Някои синове са заминали на джихад. Религиозните фанатици заплашват и тероризират учени, журналисти и политици.

Балканите, барутния погреб на Европа, тепърва имат да лекуват раните от етническите конфликти на 90-те. Но вместо епоха на мир и стабилност, в тази част на континента грижливо се посява отровата на нова вълна нетолерантност, радикализъм и умерените имами предупреждават, че положението ескалира.




Как Косово и обществото му бяха променени е разказ свързан с отдавнашната амбиция на Саудитска Арабия да прокарва своята радикална версия на исляма чрез огромно финансиране, сложни мрежи от фондации налагащи саудитското културно влияние и дори заплахи.

Пристигането на проповедниците

След войната от 1999-та, Идрис Билиали, главен имам на Подуйево приема всяка помощ, която му се предостави.

Подуйево се намира в североизточната част на страната и е дом на 90 000 души. Някога градчето е просперирало, имало е множество дребни бизнеси, лека промишленост, развито земеделие, училища и детски градини. Подуйево е било известно със сериозната си ислямска традиция в една страна, където хората отдавна не обръщат особено внимание на религиозните предписания.

След десетилетия на комунистическа власт, мъжете и жените общуват свободно, училищата са достъпни и за двата пола, а девойките рядко носят забрадки. Въпреки това сръбски паравоенни изгорили 218 джамии в Косово, като част от кампанията си за прочистване на албанците, които на 95 % са мюсюлмани (в Косово, бел.ред). Господин Билиали се нуждаел от помощ.

Неочаквано за г-н Билиали, двама млади имами Фадил Мюслю и Фадил Согоя се появили след дълго отсъствие по време, на което и двамата следвали магистратури в Саудитска Арабия. Младите имами имали пари, идеи и възможност за организирането на летни религиозни обучения. Г-н Билиали приел да им помага, защото все още не знаел за какво става въпрос.

Мюслю и Согоя са само двама измежду 200 младежи, които се възползват от стипендиите за обучение в Рияд, Медина и др. саудитски градове, а след това се връщат изпълнени с фанатизъм и непоколебима вяра.

Скоро под зоркия поглед на Мюслю, учениците възприемат доста по-странен и нехарактерен начин на молитва, който малцина европейски мюсюлмани познават. Г-н Билиали обаче осъзнава какво става и започва да се притеснява.

„Това е уахабизъм и той вече е проникнал в обществото ни“ казва 52 годишният имам Билиали.

Самият Билиали също е учил в Медина през 80-те. Негов косоварски професор го е предупредил да се пази от уахабитското културно влияние, което Билиали и прави. За разлика от студентите заминали след войната от 99-та, Билиали е съзнавал, че има цялостна саудитска прозелитска стратегия.

„Първото нещо, което уахабитите правят е, да вземат членове на нашата конгрегация, които практикуват исляма по традиционен косоварски начин, какъвто го знаем от векове, и да ги отдалечат от нашите традиции“ казва той „веднъж съумяли да ги отдалечат от умерените ни традиции, почват да ги заливат с радикална литература и идеи“.

„Основната цел на дейността им е да създават напрежение между хората“ казва Билиали и добавя „Първо се създава напрежение, второ омраза, а най-сетне може да стане като в арабските държави, където такива хора започнаха редица войни“.




Още с идването си новите имами се опитват да овладеят Ислямското общество на Косово – организация, която винаги е била бастион на традиционния толерантен ислям.

Косоварите са помохамеданчени по времето на Османската империя и следват ханафитската версия на исляма, която е значително по-либерална от много други.  Но за съжаление по цялата страна ханафитството губи почва, защото от 17 години се строят джамии със саудитски пари, а имамите пратени от Рияд овладяват общностите една по една.

В някои случаи вековни сгради се унищожават, включително историческа библиотека в Гякова, както и няколко 400-годишни джамии, светилища, гробища и дервишки манастири, които според уахабизма са идолопоклоннически средища.

Автор: Карлота Гау, Ню Йорк Таймс

Превод и адаптация: Български Журналъ

Очаквайте втора част от тази статия.

Ако смятате, че този материал е полезен, помогнете ни да го разпространим като го споделите







loading…


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

'